Такою діяльністю, як розвідувальна, завжди цікавилося суспільство, принаймні, певний його прошарок, оскільки серед інших особливостей їй була притаманна романтика, не кажучи вже про сам характер виконання розвідниками завдань. Але така діяльність цілком природна, без неї не могли обходитися будь-які держави, а сьогодні вона стала навчальним предметом у навчальних закладах, українських – включно. Наприклад, курс «Історичні, правові та політичні аспекти розвідувальної діяльності держави» вже чотири роки успішно викладається у Національному університеті «Києво-Могилянська академія», про що ми повідомляли на нашому сайті. А цього навчального року мали змогу пройти навчання за схожою тематикою «Розвідувальна діяльність як засіб реалізації зовнішньої політики держави» і студенти факультету міжнародних відносин (кафедра міжнародних відносин, інформації та регіональних студій) Київського Національного авіаційного університету. У обох цих ВНЗ курс викладав президент Незалежного аналітичного центру геополітичних досліджень «Борисфен Інтел» доктор військових наук ВІКТОР ГВОЗДЬ.
Поки що навчання відбувалося у загальноприйнятій формі, тобто, за перевіреною і прийнятною методикою: лекція → самостійна робота → семінар; лекція → самостійна робота → семінар… залік. З часом планувалося його вдосконалювати за допомогою сучасних методик викладання, що покращує сприйняття і закріплення навчального матеріалу. Але свої «корективи» у навчальний процес вніс коронавірус, примусивши нас, за прикладом інших ВНЗ, перейти на т. зв. навчання дистанційне. А за таких умов довелося відмовитися від цікавих методик, що роблять навчання надзвичайно ефективними, оскільки студенти мають можливість всебічно ознайомлюватися з окремими напрямами розвідувальної діяльності, порівнювати правові підходи, що застосовуються у різні роки і у різних державах.
Треба зауважити, що «Борисфен Інтел» – не навчальний заклад, а аналітичний центр, який спеціалізується на геополітичних дослідженнях, і навчальна робота – не основна сфера діяльності його працівників. Але як вони вважають, їм таки вдалося організувати змістовне дистанційне навчання і успішно провести згаданий курс, що підтверджують, зрештою, і самі студенти. Так, їм сподобалося, що під час викладання навчальний матеріал підкріплювався фактами з розвідувальної діяльності, стосовно українських фахівців – включно. Чимало наведених фактів стосувалося історії української розвідки, про яку у нашому суспільстві і сьогодні мало хто знає. А те, що навчальний матеріал щоразу підкріплювався презентаційними схемами і відеоматеріалами, взагалі приємно дивувало аудиторію і гарантувало її увагу протягом всього навчального процесу. Ось лише один з багатьох відгуків, що красномовно свідчить про сприйняття форм подачі навчального матеріалу: «Сподобалася розвідувальна діяльність сама по собі, навіть переглянула декілька фільмів на цю тему, і замовила книгу, розширила свій кругозір про діяльність розвідорганів, і навіть з’явилася думка «а як же стати частиною даною структури в Україні? Де навчатися? І як шукати вакансію?»; «…Структурованість, логічність та послідовність викладання матеріалу. Зацікавленість викладачів у роботі зі студентами. Різноманітні способи подачі матеріалу (презентації, лекції, відеоматеріали, тощо). Адекватні тестові завдання».
До речі, по закінченні вивчення чергової теми відбувалося обов’язкове опитування слухачів, думки і пропозиції яких викладалися у лаконічних письмових записках. Їхні відповіді допомагають безпосередньо вдосконалювати навчальний процес. Цього разу найкращими і найбільш цікавими темами студенти визнали «Історичні аспекти формування розвідувальних служб», «Побудова та правові аспекти діяльності розвідувальних служб провідних країн світу», «Дипломатія і розвідка», «Міжнародні та безпекові тренди сучасного світу».
Здається, не даремно 92 % студентів виявили бажання записатися на курс, якби він викладався англійською мовою, а всі 100 % з опитаних радили б цей предмет вивчати іншим своїм колегам-студентам.
Під час навчального процесу слухачі виконували тестові завдання та оформляли підсумкові реферати. Оцінки досить високі, не зважаючи на те, що за змістом тести були відчутно складнішими, ніж на попередніх курсах.
Найкраще опрацювали тести студенти Вадим Толстолесов, Дарина Юдіна і Ярослава Мазурок.
Підготовлені студентами реферати як Підготовлені студентами реферати, як підсумок виконаної роботи, підтверджують досить високий рівень знань слухачів. На погляд автора курсу Віктора Гвоздя, до найкращих можна віднести реферати Владислава Крутоверцева («Діяльність розвідувальних служб часів Української революції 1917-1920 рр. Розвідка Руху українських націоналістів 1921-1945 рр.»), Дарини Паламарчук («Національна безпека: національні цінності, інтереси, цілі, завдання»), Анни Суркової («Сучасна воєнно-політична і безпекова обстановка в світі, у Європейському регіоні та довкола України»), Вадима Толстолесова («Дипломатія і розвідка. Роль і місце розвідувальної спецслужби у реалізації зовнішньополітичних пріоритетів держави»), Дарини Юдіної («Основні напрями розвідувальної діяльності, систематизація способів отримання інформації та оцінка розвідувальної інформації»).
Ось, зокрема, як відзначив у своїх записах В. Гвоздь реферат студентки Д. Юдіної: «Прекрасна аналітична творча робота. Дуже ціную власні роздуми. Зміст повністю відповідає завданням. Оформлено якісно, грамотно і заслуговує високої оцінки».
Найближчим часом кращі з рефератів з’являться на сторінках нашого сайту і широкий загал матиме змогу переконатися у їх змістовності, а також у правильності отриманих авторами оцінок.
Що ж до самого дистанційного навчання, то слід визнати, що воно дає менше можливостей для живої розгорнутої бесіди викладача зі студентами. Тому життєвий досвід, маса випадків з розвідницької і дипломатичної діяльності викладача В. Гвоздя залишалися «за кадром». І хоча були намагання заповнити такі «пропуски» аудіо- і відеоматеріалами, максимально застосувати систему дистанційного навчання «Google ClassRoom», у тому числі і відеоконференції Skype, Zoom тощо, все ж це ніколи не замінить живого спілкування.
До слова, за допомогу в організації дистанційного процесу навчання слід окремо подякувати старості групи Дарині Юдіній!